מפרט שירות לליווי כלכלי
של מערכת החינוך בקיבוץ
שלום רב,
האם מערכת החינוך בקיבוץ שלכם זקוקה לחינוך פיננסי? במידה שעניתם בחיוב, המשיכו לקרוא.
תוכן עניינים
כללי
בליבו של כל קיבוץ מצליח עומדת מערכת חינוך חזקה ואחד ההיבטים החשובים ביצירת מערכת כזו הוא
איזון כלכלי הכולל את הפקת המקסימום מהתקציב וניצול מרבי של הטבות ומקורות תקצוב מגורמים
שונים. אם תרצו, ניהול פיננסי נכון שלא נשען על ההורים בלבד.
אולם בעוד שתקציב החינוך הוא גורם משמעותי בהוצאות הקהילה, בקיבוצים רבים מתקשים לשמור על
מערכות מאוזנות כלכלית וקושי זה מוביל תדיר ליצירת נטל כספי (מצטבר) על הקהילה, שיכול להגיע עד
כדי מיליון שקלים בשנה ויותר.
חריגה מתקנים בניהול כוח אדם, שכר עודף, הוצאות לא מבוקרות על מזון, אי -סדר וחוסר יעילות – אלה
הן חלק קטן מהתופעות בהן נתקלנו במחקר ופיתוח שביצעה המחלקה הכלכלית של משקי טנא, בדרך
להשקת שירות חדש של ייעוץ כלכלי וליווי למערכות החינוך בקיבוצים.
מטרת השירות הינה ללוות את המערכות בפן הכלכלי. לאפשר למנהלי ומנהלות החינוך בקיבוצים לעסוק
בניהול ופדגוגיה, בעוד שאנו נסייע בהיבטים הכלכליים. אנו נחתור להפיק את המקסימום מהתקציב
הקיים, ונפעל להגדלת התקציב על ידי כלים פיננסיים שונים (למשל – ניצול מקסימלי של תקנים, מיסוי,
תקצוב וכדומה).
האם זה עובד? בוודאי. אנו עובדים עם מספר רב של קיבוצים בפריסה ארצית אשר הגיעו לתוצאות
מרשימות של התייעלות, חיסכון בהוצאות ושדרוג יכולות הבקרה והניהול השוטפים של תקציב החינוך.
קיבוצים אלה מצמצמים משמעותית את תמיכת הקהילה בענף בשל גירעון תפעולי, ונהנים מבחינת
התוצאות בפועל ברמה החודשית.
איך זה עובד?
איך עובד תהליך העבודה? אי אפשר להגיד גם עובד וגם העבודה במשפט אחד. או איך עובד התהליך, או איך מתנהל התהליך.
1 .ניתוח הדו"חות הכספיים לשנה האחרונה.
2 .בניית דו"ח רווח והפסד המשקף נכונה את כל העלויות – כבסיס לבניית תקציב השנה הבאה.
3 .ניתוח תוצאות השנה הנוכחית והנחות העבודה לתקציב הקרוב (כמות ילדים, מחירונים, רווח
גולמי, שכר עבודה, תקנים, הוצאות תפעול, העמסות/תקורות).
4 .בניית תקציב.
5 .ליווי שוטף – בחינת תקציב מול ביצוע וקיום ישיבה חודשית/דו-חודשית עם מנהלי/ ות הענף
ומנהל/ת הקהילה (במידת הצורך). כולל עדכון תוכנית העבודה והמלצות לפעולה במקרה של
אירועים חריגים (למשל, התאמות קורונה).
6 .תוכנית רב שנתית לתנאי העסקה של עובדי מערכת החינוך – אפשרות לבניית תוכנית רב שנתית
לתגמול עובדי מערכת לפי וותק ותפקיד (הסדרת קליטת עובדים חדשים ודיוני השכר השנתיים).
בניית התקציב
התקציב ייבנה באופן המפורט ביותר וייקח בחשבון את כל הפרמטרים של ההכנסות וההוצאות
החודשיות.
הכנסות
1 .מספר ילדים בכל מסגרת הכולל הפרדה בין ילדי חברי הקיבוץ/תושבים/חיצוניים.
2 .מחירונים.
3 .הכנסות אחרות – למשל קייטנות, תקבולים מהמועצה, סיוע מדינה )כמו צרכים מיוחדים( ועוד.
הוצאות
כוח אדם:
א. ניתוח כוח אדם ישיר והיקפי משרה כיום ובעתיד.
ב. התאמת כוח האדם לתקנים.
ג. הנהלה וכלליות.
הוצאות תפעול:
א. בדיקת הוצאות תפעול שוטפות על בסיס היסטורי + עדכונים.
ב. ניתוח עלות המזון כולל ישיבות מו"מ לסיכום מחירים/כמויות.
השקעות
השקעה בציוד ובמבנים.
התוצר הסופי
1 .תקציב ברמה חודשית ושנתית לכל הענף ופירוט לכל מסגרת.
2 .ישיבות חודשיות לניתוח הפעילות של החודש הקודם (דו"ח חודשי).
3 .בחינת כדאיות השקעות.
4 .המלצות לגבי הוצאות תפעול.
5 .המלצות לגבי רכש מוצרים והסכמים עם ספקים.
6 .השוואת מחירונים לקיבוצים דומים והמלצה למחירון שנת הלימודים הבאה.
7 .המלצות לגבי תקני כ"א והוצאות שכר.
מכיוון שאנו נסמכים על נתוני הקיבוץ, נדרש שיתוף פעולה מול התמחירן ו/או חשב לטובת הפעילות
השוטפת וקבלת הנתונים של השנה שעברה.
אופיר שרון, מנהל המחלקה הכלכלית:
ofirs@mkb-tene.co.il
054-7882297